Foto: Kristian Juul Pedersen / Scanpix 2004

FedFront introducerer alternative julemærker: Boykot julemærkehjemmene!

I en ny kampagne opfordrer foreningen FedFront danskerne til at boykotte julemærkerne, der ifølge dem er et udtryk for ’tykfobi’

De første julemærker kom på markedet i 1904 og er dermed en over 100 år gammel dansk tradition. Pengene bruges til at hjælpe de danske julemærkehjem, der hjælper børn med problemer som overvægt og mobning. Den tradition vil foreningen FedFront nu gøre op med. I en facebookopdatering d. 9. november skriver de blandt andet:

– “Det er tykfobi at føle taknemmelighed over institutioner, hvis formål er at eliminere børns eller voksnes tykhed og andethed. Det er internaliseret tykfobi at mene, at man, når man selv er tyk, bør indrettes på en dertil indrettet institution.

Vi er alle påvirkede af den tykfobi, som gennemsyrer vores hverdag, vores sprog og vores kultur. Det er et stort arbejde at lære sig den undertrykkende struktur. En god start er at boykotte Julemærket og alle Julemærkets samarbejdspartnere.”

FedFront er ifølge deres hjemmeside “Et tykaktivistisk initiativ med et ønske om at dokumentere og bekæmpe kropshadet og skabe et netværk for tykke mennesker.” Kampagnen har dog mødt stor modstand på Facebook. Blandt andet skriver Facebook-brugeren Oliver Lingaard Albertsen Bak:

– “Det er ikke børnemishandling at hjælpe børn med at få en sund og rask fremtid. Nu må I altså stoppe.”

Brugeren Dan Andersen følger op:

– “Det var dog den sygeste hetz, I har kørende! Kan kun ryste på hovedet over denne utrolige uvidenhed I udviser.”

Hvert år besøger omkring 750 børn i alderen 7-14 år et julemærkehjem. Af dem oplever 28 % at gå fra at være overvægtig til at være normalvægtig.

Christian Jahnsen Forfatter