Danmark har siden udbredelsen af COVID-19 og den deraf afledte nedlukning af landet befundet sig i et økonomisk limbo. Næsten dagligt hører vi om, hvordan den økonomiske krise tager til i styrke, og hvordan vi står overfor en økonomisk afgrund, der lurer lige om hjørnet.
Og jobstatistikkerne er bestemt heller ikke positiv læsning i øjeblikket. Ledigheden er steget markant siden nedlukningen, og senest har landets jobcentre leveret en nærmest tragikomisk udmelding om, at 5.000 nye ledige kunne tilføjes til køen over arbejdsledige den 1. maj – arbejdernes kampdag.
Den – tilsyneladende – nødvendige nedlukning af landet har fungeret som gift for dansk erhvervsliv, og selv om krisepakker har afbødet faldet, er der stadig store problemer forude. Lukkede restaurationer, butikker og fabrikker er med til at lamme dansk økonomi, og det er endnu for tidligt at sige noget om de samlede økonomiske konsekvenser, som nedlukningen vil medføre.
Lys forude?
Midt i det økonomiske ragnarok er der imidlertid dukket en særdeles positiv nyhed op. Siden landets frisører åbnede op for ca. 14 dage siden, har de oplevet en enorm efterspørgsel, der ligger hele 40% højere sammenlignet med samme tid sidste år.
Bevares; frisørerne udgør samlet set en yderst begrænset del af den samlede danske økonomi. Hvad der til gengæld er værd at hæfte sig ved i denne sammenhæng er, at danskerne ikke er bange for at bruge penge, og heller ej bange for at bruge dem i fysiske butikker.
Det giver grund til forsigtig optimisme hos dansk erhvervsliv. For hvis danskerne valfarter til frisøren i skrivende stund, kan man håbe på, at det samme vil gøre sig gældende, når restaurationer, butikker og andre erhvervsdrivende for alvor åbner op igen.
Flere webshops oplever stigende efterspørgsel
Frisørerne er desuden ikke ene om at opleve fremgang. Det samme kan siges om en række af landets webshops. Det gælder f.eks. indenfor indretning, hvor hjemmesider som billigtlammeskind.dk og andre lignende webshops indenfor boligindretning melder om øget salg. Når vi er tvunget til at være i eget hjem, er det helt naturligt, at det også er der, vi bruger vores penge.
Andre områder som f.eks. dagligvarer og hobbyartikler har også oplevet øget efterspørgsel, og også danskernes tørst efter alkohol er steget.
Lang vej endnu
Det er endnu for tidligt at begynde at spå om krisens varighed og omfang. Mange frygter stadig, at vi snart vil begynde at se en stigning i antallet af konkurser og virksomheder, der må dreje nøglen om. I en tid, hvor det økonomiske fundament skælver, er det dog positivt, at stadigt flere brancher melder om stigende efterspørgsel. Det betyder, at vi danskere ikke er bange for at bruge penge – og det er vigtigt, når dansk økonomi igen skal på fode.