God håndhygiejne i erhvervslivet er vigtigere, end du tror

Corona-krisen er en situation, der har vendt alt på hovedet – både privat og offentligt. Krisen har haft mange negative konsekvenser for erhvervslivet og har stået som årsag til at mange virksomheder måtte lukke.

Det er usundt for det danske erhvervsliv og en økonomisk krise truer med at indtræde globalt. Heldigvis finder mange virksomheder måder at tackle pandemien på, der er i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer.

Det mindsker sandsynligheden for en økonomisk krise, idet disse virksomheder bidrager til, at økonomien kommer op at køre igen, samtidig med at de ikke går på kompromis med sundhedsrisikoen, der er forbundet med at åbne op for offentligheden og for kunderne.

For eksempel er håndsprit blevet en uundværlig velkomst-komité i enhver butik  i forbindelse med god håndhygiejne og retningslinjerne, der er forfattet af regeringen er klistret i ruderne på langt de fleste butikker landet over.

Læs med her for at få større indblik i, hvordan du kan sikre din virksomhed mod overflødig smittefare og dermed holde dig økonomisk over vande i en krise som denne.

Håndsprit i en krisetid

Håndsprit er som nævnt en uvurderlig vare i krisetiden, og uden ordentlig desinficering risikerer din virksomhed at blive kritiseret og måske endda udskammet for dårlig håndtering af en pandemi. Derfor er håndsprit et af de absolut vigtigste virkemidler til at sikre kunder, der føler sig sikre og tilfredse, når de færdes i butikken.

Det har for nyligt været oppe i medierne, hvordan nogle virksomheder tilbyder håndsprit uden egentlig desinficerende effekt. Derfor er det vigtigt, at du som indehaver af en virksomhed er opmærksom på kun at købe håndsprit, der indeholder desinficerende midler, og som har dokumenteret effekt på vira. Hvis ikke du sætter dig ind i dette, risikerer du at tilbyde dne kunder en falsk tryghed. Det er både en dårlig løsning for dig og dine kunder.

Hvis de opdager, at de er blevet smittet efter et besøg i din butik, vil rygtet sprede sig lynhurtigt.

Hvem ligger ansvaret hos?

Ansvar er et centralt ord i enhver krise. Normalt taler man om, hvem eller hvilke befolkningsgrupper eller erhverv der har ansvaret for krisen. I en pandemi er dette spørgsmål dog knap så logisk, da krisen udspringer af en biologisk og ikke en menneskeskabt kontekst.

Der er dog alligevel ansvar at placere, da vi som bekendt hver især har et ansvar for at tackle smittespredningen på en velovervejet og fornuftig måde. Derfor ligger der også et vist ansvar på virksomhederne i at opfordre til ansvarlig opførsel i butikken. Derfor er det en god ide at klistre myndighedernes anbefalinger for sikker færdsel i offentlige områder op i butiksvinduet.

Derudover er butikken ansvarlig for rummets renlighed og sterilitet. Derfor er det, som nævnt, en rigtig god ide at investere i et mindre lager af håndsprit, der kan være til kundernes rådighed, lige så snart de træder ind i butikken. På den måde vil dine kunder også føle sig langt sikrere over for smitterisikoen end, hvis der ikke var noget desinficerende middel til rådighed.

Som virksomhedsejer er det en enormt vigtig opgave at være opmærksom på, hvad myndighederne anbefaler af dig til enhver tid, da kunderne typisk vil forvente disse tiltag af din virksomhed.